مدت زمان ابتلا به دیابت نوع 1 می‌تواند بر پاسخ اعصاب در طول ورزش تأثیر گذارد

 20 اکتبر 2017- محققان می‌گویند: افرادی که برای مدت طولانی به بیماری دیابت نوع 1 مبتلا هستند، باید شدت ورزش خود را برای کاهش فشار  بر  پاسخ اعصاب محدود کنند.

شواهد جدید نشان می‌دهد بالا بودن قندخون در طول سالها، رفلکس اتونومیک که فشارخون را در هنگام ورزش تنظیم می‌نماید، تضعیف می‌نماید. این موضوع خطر مشکلات حاد قلبی را در هنگام انجام ورزشهای شدید در افراد مبتلا به نوروپاتی دیابتی( آسیب به اعصاب) افزایش می دهد.

محققان دانشگاه تگزاس ادعا می‌کنند که مطالعه‌ی آنها اولین مطالعه‌ای است که شواهدی از پاسخ فشارخون و سیستم گردش خون به ورزش و ارتباط آن با مدت زمان ابتلا به دیابت نوع 1 را ارائه داده است. محققان ابراز داشتند که این تغییرات در هنگام ورزش در سه گروه از موشهای صحرایی که در مراحل ابتدایی، میانی و انتهایی ابتلا به دیابت نوع 1 بودند، ارزیابی گردید.

 پاسخ فشارخون به ورزش در گروه‌هایی که در مراحل ابتدایی و میانی بیماری دیابت نوع 1 بودند افزایش می‌یابد، درحالیکه این پاسخ در موشهای نری که در مراحل انتهایی بیماری دیابت نوع 1 بودند(نه موشهای ماده) پایین‌تر بود.

این یافته‌ها نشان می دهد در مراحل اولیه، اعصاب فوق فعال، مسئول افزایش غیر طبیعی فشارخون هستند، درست شبیه به آنچه در نوروپاتی دیابتی اتفاق می‌افتد. این افزایش غیرطیبعی فشارخون می‌تواند برای افرادی که در معرض خطر بالایی برای بیماریهای قلبی عروقی هستند، خطرناک باشد و می‌تواند خطر بروز عوارض قلبی نظیر حمله‌ی قلبی یا سکته را در حین ورزش افزایش دهد.

محققان فرض کردند که در مراحل پایانی(پیشرفته) بیماری دیابت نوع 1، این فشار به نقطه ای می رسد که اعصاب نمی توانند به اندازه ی کافی اطلاعات را از عضلات به مغز منتقل کنند.

نویسندگان مقاله می گویند: این یافته ها، بینش جدیدی درباره‌ی تأثیرات بیماری دیابت نوع 1 بر کنترل اتونومیک گردش خون در طی ورزش در طول دوره‌ی ابتلا به دیابت ارائه داده است و یکی دیگر از پیامدهای شدید دیابت نوع 1 را بر سیستم قلبی عروقی برجسته می‌کند.

با این حال، این یافته‌ها نشان نمی‌دهند که افراد مبتلا به دیابت نوع 1 نباید ورزش کنند، بلکه باید تمرینات ورزشی خود را بر اساس سطح سلامتشان تنظیم کرده و انجام دهند. افرادیکه به مشکلات عصبی نظیر نوروپاتی مبتلا شده‌اند، باید شدت ورزش خود را محدود کنند اما اگر دیابت خود را بخوبی کنترل کرده اند و به عوارض دیگری نیز مبتلا نیستند ممکن است نیازی به کاهش شدت ورزش خود نداشته باشند.

یافته‌های این تحقیق بصورت آنلاین در مجله‌ی Heart and Circulatory Physiology منتشر گردید.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/oct/duration-of-type-1-diabetes-could-affect-nerve-response-during-exercise-93961431.html